måndag 11 augusti 2008

Sommaren är slut

För 6 veckor sedan körde jag upp med en full bil till sommarparadiset i Stockholmsskärgård. Hela sommaren låg framför fötterna. Sex lååånga veckor med bara vila, familjemys, sol och bad. Kändes som oändligt.
Igår körde jag hem med en ganska tom bil och undrade var dessa oändligt lååånga veckor tagit vägen. Tänk vad snabbt tiden kan gå även om vi hunnit med så mycket.
Pernilla August var sommarvärd och jag hann lyssna på några minuter innan jag parkerade vid det gula huset med den övervuxna trädgården. Hon inledde med följande kloka ord som kommer från författaren Rainer Maria Rilke:
”Stäng aldrig ute något oroande, något svårmod från ditt liv. Ty du vet aldrig hur dessa tillstånd arbetar med dig”.
Så sant och något som varit så aktuellt i mitt liv det sista året.

Inga kommentarer: