torsdag 14 augusti 2008

Utmaning i litteraturensvärld

Jag har blivit utmanad av Vardagspussel. Om böcker. Något som betyder så himla mycket för mig. Jag läser jätte mycket och kan inte tänka mig att vara utan böcker. Måste alltid ha minst två på gång efter den jag läser för stunden.

Vilken bok läste du senast? Förutom "Madicken" och "Max nalle" så var det "Skugga" av Karin Alvtegen. Kuslig och välskriven. Läsvärd, precis som hennes övriga böcker. Har också precis läst ett par böcker om familjer med barn med Downs syndrom. På tyska (den sitter där, fast långt inne). "Außergewöhnlich: Väterglück" och "Außergewöhnlich" är fotograferade och skrivna av Conny Wenk som tar de mest underbar bilder på barn jag någonsin sett.

Vilken bok ska du börja på härnäst? "Glasbruket" av Arnaldur Indriðason. Sommarens bokklubbsbok. Det ska bli kul att träffa bokklubbs tjejerna snart igen. Träffarna ger guldkant på en måndag i månaden. Har tidigare läst "Kvinna i grönt" av samma författare och var inte så imponerad. Men vi får se vad denna bok har att ge.


Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla? Oj, ingen aning...... Men vid närmare titt i de överfulla bokhyllorna finns nog faktiskt mest kvinnliga författare. Inget jag tänker alls på vid val av böcker, i alla fall inte medvetet.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.? Är boken tråååkig kan det hända. Annars är jag mest ledsen att slungas ut ur bokens värld. Som blivit min för ett kort ögonblick.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc? Utifrån alla dessa kriterier.

När blir en bok för lång? Det har inget med sidantalet eller textstorleken att göra, utan om innehållet. Fängslar innehållet mig inte kan den vara för lång om den så bara är 3 sidor.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska? Nja, det beror på. Läser mycket engelsk facklitteratur på jobbet men när jag läser för nöjes skull blir det nog helst svenska. Eller väldigt sällan tyska..

Vilken bok kände du senast att du ville övertala ALLA dina vänner att läsa? Svårt. Beror på var i livet jag befunnit mig. "Dinas bok" av Herbjørg Wassmo, "Judiths teater" av Inger Alfvén och "Sommarboken" av Tove Jansson är alla (bland många andra) betydelsefulla böcker för mig som jag gärna rekommenderar.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Ja, ibland för att komma tillbaka och prova igen (har nog provat "Brott och Straff" 15 gånger) och ibland för att aldrig mer bemöda mig öppna boken.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla? I bokhyllorna hemma samsas nog alla typer av böcker i en salig, men härlig röra. Jag är en allätare.

Rekommendera 5 författare: Carlos Ruiz Zafón, Khaled Hosseini, Anna Gavalda, Ulf Lundell och Astrid Lindgren
Det är märkligt att Astrid Lindgrens böcker fortfarande är så bra, oavsett om man är 5 eller 35 år.

Måste fundera ett tag på vilka jag ska utmana med detta.

Inga kommentarer: