fredag 7 november 2008

Tecken till varandra

Vi jobbar en hel del just nu med att få till allting kring dagis och Elsa. Personalen ska gå en introduktionskurs i Karlstadmodellen nu i november, teckenkurser ska ordnas, personalen ska få vårt tidigare träningsmaterial, de ska veta/kunna de tecken Elsa kan osv. Det är kul men tar tid.

Satt häromdagen och bytte tecken i teckenpärmen, satte in de hon kan i små böcker som sedan kan läsas för repitition. Då inser man hur många hon faktiskt kan, säkert uppmot hundra tecken. Rätt otroligt tycker jag. När hon tecknar är det inte alltid så tydligt men hon är på rätt plats och gör så rätt hon kan utifrån sin motoriska förmåga. Det gäller för mamman och pappan att hänga med nu när hon faktiskt vill lära sig så mycket. Tur att det är teckenkurs på måndag igen.

4 kommentarer:

Christina M sa...

Hmm. Har du nagra bra tips till en oorgniserad förvirrad själ om hur man kan organisera tecken för var dagispersonal? Vi maste lära dem alla tecken... och jag mar verkligen ILLA av att jag är sa dalig pa att sätta ihop informationen :-(
Alla tips mottages tackamt.

Kram

Mia sa...

Wow, 100 tecken det är inte dåligt! Victor har ungefär 20 tecken och vi tycker att det är jättemycket.

Jag har beställt lamineringsmaskin och Bildbas Tecken från www.teckenhatten.com så vi ska också sätta igång att göra egna teckenpärmar med bilder.

Grodansmamma sa...

Vi är ganska lata så vi kör Teckenhattens teckenblad. Då har man färdigt material, bara att dra ut på skrivaren. Sedan sätter vi dem i A5 plastfickor, smidigt. Visst har vi plåtat lite själva och gjort några egna teckenblad men tiden räcker inte till.
Till dagsipersonalen tänkte vi också dra ut från Teckenhattens CD och sätta in i lite olika små mappar. Jag tänker mycket teman tex sandlådetema, mattema, klädtema osv. Inbillar mig att det är bra för Elsa att ha det uppstrukturerat så. Jag hoppas också att personalen kommer med feedback på hur de vill ha materialet och på sikt kan hjälpa till att fixa det, men vi får se.

Anonym sa...

Det är helt otroligt vad många tecken Elsa kan! Snacka om fullfjädrad kommunikatör :-) Heja Elsa!

Masarin ligger ljusår därifrån! Jag gissar på runt 10. Tur vi ska på teckenkurs!

Kram