tisdag 18 november 2008

Matstrupen u.a.

Elsa har svårt att äta mat som både består av bitar och sås. Vi kör fortfarande med burkmat (många burkar blir det) och kommer troligen få förse även dagis med burkar och en stavmixer efter jul. Samtidigt kan hon glatt käka ett äpple eller gurka utan problem.
Doktorn rekommenderade en röntgen av mattrupen för att utesluta förträngningar. Elsa var tapper och fick 40 ml kontrastvätska som sedan kom ut i alla tänkbara former och lät sig röntgas utan större problem.

Idag kom svaret: Matstrupe och magsäck såg normala ut.

Skönt. Då kan vi utesluta det och fortsätta öva med maten. Men Semper lär ha oss som kunder ett tag till och turerna till glasåtervinningen lär fortsätta.

Elsa blir dock allt duktigare och duktigare på att äta själv. Oftast kommer nästan allt munnen.

2 kommentarer:

Christina M sa...

Hej

JAg var övertygad om att Vince skulle fa äta burkmat tills han var 7 ar... Sag värsta skräckscenariot framför mej (vad det nu eg var vad som va sa hemskt vet jag ej... men läskigt tyckte jag det va).
Han väääägrade burkar med bitar i, Spaghetti klarade han ibland i steg 2, men han matvägrade hellre. JAg kommer ihag info mötet pa dagis da de stirrade pa mej (de andra mammorna) när jag fragade om de kunde pureea maten...Han matvägrade hellre än att svälja minsta bit. Allt va ointressant.

Sedan lossnade det.Av sej själv. Jag gissar runt Juli/aug 2007 (han är född Maj 2006). Han började helt enkelt bara gillar maten efter ett tag. Snabb makaroner va bra, de var sma o akte ju liksom ner utan att tuggas. Sedan med lite sas pa, och sedan mer o mer. Nu äter han gärna ALLT inkl stek med vitlökssmör;-)
Pomparna fran McD var ocksa bra o greppvänliga att börja med.

Ulla sa...

L var nog strax över 2 år innan hon ville äta vanlig mat. Det var välling som gällde. Men sen vände det och nu äter hon det mesta. Favoriten är Plankstek som vi gör hemma ibland.