torsdag 29 januari 2009

Bring it on - din jävla räka

I två dagar har jag varit på upptakt inför 2009. Alla Lantmännen Lantbruks säljare och marknadsmännsikor på plats. Trevligt och intressant. Mötet avslutades med en hemlig gäst och spekulationerna var många. Kanske Göran Persson som nybliven bonde eller Susanna Kallur som Axa Sportclubs ansikte. Men till tonerna av "Eye of the Tiger" kom istället Paolo Roberto in. Kungen av Kungsan, Stockholmsnatt, boxning, bråk, våld, värsting, TV, ja många saker flög genom mitt huvud. Och många tankar kantade med förutfattade meningar.

Han berättade om sitt livs resa i 1,5 timmar, utan ett endaste papper eller tråkig PPT-bild. Han fyllde salen totalt och jag tror ingen satt oberörd.
Det handlade om att våga, att våga förändras, att utmana sig själv, om att utvecklas, om att hitta balans, om att leva helt enket. Om att inte alltid vara så svensk, så försiktig och så rädd för att misslyckas. Om att ingenting är omöjligt. Om att anta utmaningar med ett "Bring it on - din jävla räka".
I sitt föredrag använde han en judisk liknelse som gick ut på att se gryningen. Gryningen syns när man bara genom att se in i någons ögon ser ett leende. Gryningen föds när människor blir sedda och uppmärksammade.

Jag skämdes för mina förutfattade meningar redan efter 15 minuter.

Imorgon eftermiddag ska vi ha möte mellan dagis och skolnämnd angående vårt överklagande av resurstid för Elsa. Och ingenting är omöjligt. Det handlar om att se möjligheter, ge förutsättningar och att se Elsa som den individ hon är. Jag hoppas att gryningen kommer att födas i det troligtvis trista rummet på kommunhuset. Bring it on - skolnämnd och kommungubbar.

2 kommentarer:

Skolgatan sa...

Spännande att sett han::-)
Hur gick det med kommungubbarna då?

Kram

Marika sa...

Hej, va kul med Paolo!

Undrar lite över det där överklagandet? Har nämligen fått rådet att göra en skrivelse ang. resurs till William. Är det det ni har gjort? i så fall hur har ni gått till väga? Behöver lite tips och råd...

Marika & William.
maila mig gärna; marika.grandin@telia.com