torsdag 21 januari 2010

Lattemamma - not

Idag ringde en försäljare från ett av landets alla teleoperatörer och ville locka över mitt mobilabonnemang till sig. När han hörde att jag inte jobbade just nu nästan ropade han i telefonen:
- Jaså, du är föräldrarledig och sippar latte hela dagarna!!

Yes, så är det. Not.


Dagen idag började med att få tre barn redo att åka kl 7.30. Pappan drog till Stockholm med morgontåget och medverkade idag inte i morgonbestyren. När vi väl satt i bilen frågade storebror lite förstrött om jag packat in hans skidor. F-n, det var ju skidåkning idag. Ut igen, in med skidorna, ner till vägen där vi väntade in skolskjutsen medan tjejerna fick sitta kvar i bilen och lyssna på nyheterna (för övrigt de enda i familjen som hunnit med det idag). När storebror farit iväg fortsatte vi till dagis. Lämnade Elsa för att sedan skynda hem och slänga på sig stallkläderna. Tackorna var hungriga vid det här laget. In igen för att nu stilla lillasysters hunger. Hann faktiskt med en kopp kaffe också, dock ingen latte. Rotade sedan fram kallelsen som lillasyster fått till tandläkaren vid lunch idag. Visade sig dock att det var igår vi skulle varit där, hurra! Ringde och bad tusen gånger om ursäkt och insåg samtidigt att vi vann 45 minuter fram till kl 14 då vi skulle vara på BVC för sprutor. Passade på att luckra upp den frusna ensilagebalen medan lillasyster sov i vagnen. Fårens mat ska ju räcka hela dagen. Det blev ett helt träningspass, fruset hårdpressat ensilage är tungt. Snabb lunch och sedan in till stan på den glashala vägen. Inhandlade 1-års present till barnens kusin P och fixade några andra ärenden. Hämtade de stora barnen på dagis/fritids efter BVC-besöket och väl hemma var det fullt ös fram till middag. Efter att alla ätit drog vi på oss alla ytterkläder igen för att kvällsfodra djuren. Tur att barnen är tåliga! Vid 8-tiden somnade till slut alla tre ungarna. Lillasyster ganska febrig och inte alltför glad (en spruta i varje lår tar på krafterna). Sedan började mitt kvällspass. Röja undan, lite extra idag eftersom den ovärderliga kvinnan som hjälper oss att städa (tack Rotavdraget) kommer imorgon, skriva handlingslista, sammanställa nytt material till Elsa inför nästa vecka, förbreda morgondagens nätverksmöte och vika lite tvätt på det.

Sippa latte, in your dreams.

Tolka inte detta fel. Jag gillar för det mesta mitt liv väldigt mycket. Har själv valt att ha tre barn och djur så det är inget alls synd om mig. Men det blev ganska komiskt när jag tänkte på hans bild av föräldrarledighet jämfört med min verklighet. Helt skilda världar liksom.

Inga kommentarer: