tisdag 13 oktober 2009

Get it Down 31 for 21 - dag 13


Igår visade ICA sin nya reklamfilm. Stig anställer en praktikant, en kille med Downs syndrom. ICA lanserar just nu ett projekt som heter "Vi kan mer" som innebär att de bland annat vill bidra med att ge utvecklingsstörda personer en meningsfull vardag. En bra grej!

Vid lunch idag blev jag uppringd av en journalist från en TV-kanal som undrade hur jag som förälder kände mig när jag såg reklamfilmen. Då hade jag ännu inte sett den och kunde därför inte kommentera.

Nu har jag sett den och jag känner mig lite splittrad. Ser jag inslaget som en enskilt reklamsnutt blir jag upprörd, arg och ledsen. Men i sammanhanget "Vi kan mer" kan det istället bli till en bra sak som förhoppningsvis kommer göra människor mer medvetna och fördomsfria. Jag väljer därför att tro på det ICA gör. Jag tror att det finns en plan, det kommer en fortsättning...

Praktikanten är dessutom en känd skådespelare från den underbara Glada Hudik teatern som också bidrar i projektet "Vi kan mer". Och är det någon jag tror på och känner förtroende för i frågor som rör utvecklingsstörda människor så är det Per Johansson, grundaren av Glada Hudik teatern.

Jag väljer därför att se fram emot nästa reklamfilm.

4 kommentarer:

Marie sa...

Jag med. Jag ser med spänning fram emot den. Jag tror också de har ett budskap.

Anna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna sa...

I watched the commercial. I hope this is translated for you. I wondered what Jerry said when he pointed to his head." Im more than?" Nice blog.

Grodansmamma sa...

Anna: He says something like this
- Hey you Stig! That guy Ulf is not feeling very well, is he?

I think it is a brilliant commercial and it ha a brilliant purpose.